Programteaser: Hele bilen til null

Publisert: 22. sep 2022

Hver torsdag frem mot Zerokonferansen deler vi en smakebit av konferanseprogrammet og hva du kan vente deg fra scenen. Programmet slippes 13.oktober.

Elbiler er miljøvennlige: de forurenser ikke i bruk og går på fornybar strøm. Å bytte ut fossilt med elektrisk, enten det er personbil eller lastebil, er noe av det som monner mest for å kutte utslippene fra transportsektoren. Men er de elektriske kjøretøyene miljøvennlige nok?

Et elektrisk kjøretøy består av mange ulike komponenter, f.eks. aluminium, stål, plast og gummi. Den har i tillegg en stor batteripakke, som inneholder mange forskjellige metaller og mineraler. Alle disse materialene skaper utslipp når de blir produsert. På toppen kommer bilfabrikkens utslipp når den setter sammen kjøretøyet. 

Flere rapporter har pekt på at bilbransjens verdikjeder mangler sporbarhet og reguleringer, som har ført til risiko for kritikkverdige miljø- og arbeidsforhold lenger ned i verdikjedene. 

På Zerokonferansen løfter vi diskusjonen om hvordan bilbransjen kan bli mer bærekraftig. Hvor kommer de store utslippene fra? Er utslippsfri produksjon av elbiler mulig? Hva gjøres i dag for å kutte utslipp, og  hvordan kan vi sikre større åpenhet og transparens i verdikjedene? 

Fredrika Klarén, bærekraftsansvarlig i Polestar, sammen med andre fra bilbransjen, kommer på scenen for å svare på nettopp disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvilke muligheter som finnes for ny norsk og nordisk industri, og hvordan denne kan bidra til elektriske kjøretøy med mindre utslipp og bedre sporbarhet og dokumentasjon. Sesjonen vil foregå på hovedscenen.

Denne programsesjonen tilhører prosjektet “Hele bilen til null” som ledes av ZERO. Du kan lese mer om prosjektet «Hele bilen til null» her.

Prosjektet og rapporten er utarbeidet med finansiell støtte fra, Utviklings- og kompetanseetaten (Oslo kommune), LeasePlan Norge AS, Gjensidige Forsikring ASA, Møller Mobility Group, Posten Norge, ASKO NORGE AS, DB Schenker, Viken Fylkeskommune, Polestar, TIER Mobility AG, Tryg Forsikring, NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fredrikstad Kommune og Ruter AS.