Klimastrategi for utslippsfri konferanse

Siden sommeren 2019 har ZERO jobbet med en klimastrategi for en utslippsfri konferanse. For å oppnå det beste resultatet har vi satt sammen et klimautvalg som har hjulpet oss med å utarbeide den endelige strategien for årets konferanse.

Klimautvalget består av diverse partnere og leverandører til Zerokonferansen som har fulgt oss gjennom prosessen og kommet med viktig innspill. Det første møtet ble gjennomført torsdag 22. august hvor vi utarbeidet det første utkastet av klimastrategien.

– ZERO jobber hver dag med å finne de aller beste klimaløsningene, løfte dem frem og sette dem ut i live. Det betyr derimot ikke at vi er eksperter på å lage utslippsfrie arrangementer! Derfor har vi opprettet et klimautvalg, sammen med noen av våre nære partnere og leverandører til Zerokonferansen, for å lage en klimastrategi som vi skal jobbe med fram mot Zerokonferansen og videre etter konferansen, sier Marte Strand, prosjektleder for Zerokonferansen.

Det store målet er en utslippsfri konferanse, men reisen for å oppnå dette er like viktig som selve målet. Fokuset har derfor vært å lære av prosessen og av de som er ledende innen dette området, dele og kommunisere kunnskapen ZERO får under denne prosessen, samt forbedre og jobbe systematisk i alle ledd.

Etterspørre nullutslippstjenester

– Vi ønsker å være banebrytende innenfor klima, og har som mål å arrangere en utslippsfri konferanse. Parallelt ønsker vi å jobbe organisert innenfor de områdene Zero konkret arbeider med. Vi skal være en krevende kunde i markedet som etterspør nullutslippstjenester, sier Jenny Skagestad, rådgiver for storby og transport i ZERO.

Klimastrategien skal ikke bare skal bli bruk av ZERO, men også av ZEROs nettverk og andre som ønsker en klimastrategi for sitt arrangement.

Første møte

Det var stort engasjement og mange gode diskusjoner under det første møtet for Klimautvalget.

– Dette er fantastisk! Jeg tror mye handler om å stille de riktige spørsmålene, sier Erik Låbakk, eier av King Coffee AS, som leverer samfunnsansvar og bærekraft til kontorkaffen.

– Løsningsorientert og handlingskraftig. Vi holder store og små arrangement hver uke, så dette er veldig relevant for oss, sier Ida Pernille Hatlebrekke, med-gründer og daglig leder i FOLK Oslo, som er et bærekraftnettverk som mobiliserer mennesker og selskaper til å gå sammen for å skape en bedre fremtid.

Kontakt oss på zerokonferansen@zero.no

#zerokonferansen