Åtte grep for en klimavennlig konferanse

Arrangører kan være med på å skape etterspørsel av utslippsfrie produkter, transport og tjenester. I år lanserte derfor ZERO en ny klimastrategi for Zerokonferansen, som alle arrangører og selskaper som avholder egne arrangementer fritt kan ta i bruk.

Last ned Klimastrategi for Zerokonferansen

Strategien er en veiledning og oppfordring til alle som lager arrangementer, corporate events, konferanser med mer, til å ta mer klimabevisste valg.

I arbeidet med strategien har ZERO fått innspill fra en rekke partnerbedrifter. OBOS, Yara, Folk Oslo, King Coffee og Deloitte har deltatt i et eget utvalg som har diskutert hvordan man kan skape et mest mulig klimavennlig arrangement.

– For å nå ambisjonen vår om å bli karbonnøytrale innen 2050 må vi se på hele verdikjeden vår, også hvordan vi gjennomfører arrangementer. Sammen med ZERO ønsker vi å gå foran med et godt eksempel og oppfordre andre til å sette tydelige bærekraftsmål for arrangementer, og ta konkrete grep for å oppfylle dem, sier Camilla Nyhuus Christensen, Corporate Event Manager i Yara.

Her er åtte eksempler på hvordan klimastrategien er brukt i praksis under planleggingen av årets konferanse – både av partnere og Zerokonferansen selv.

1. Klimavennlige produkter
I planleggingen av OBOS-standen på Zerokonferansen har OBOS bevisst valgt å leie produkter av leverandører som er klimabevisste. Derfor bruker de blant annet produsenten Vestre for leveranse av møbler til standen. Vestre har som mål å være den mest bærekraftige utemøbelsprodusenten i verden.

2. Østerssopp dyrket på kaffegrut på menyen
Klimastrategien sier arrangører bør velge mat og drikke med lavest mulig utslipp fra sitt livsløp. Kaffen som serveres under årets konferanse leveres derfor av Fairtrade- og UTZ-sertifiserte King Coffee. De er ressursbevisste og opptatt av at avfall kan brukes på nytt. I samarbeid med Gruten AS dyrker de derfor østerssopp på kaffegruten. Og denne soppen står selvsagt på den vegetariske middagsmenyen under konferansen!

3. Nedbrytbare kaffekopper

Selv om Zerokonferansen har leid inn porselensservise til middagen, har vi noen nedbrytbare engangsartikler på arrangementet. Kaffekoppene er et eksempel på dette og disse komposteres ombord i MS Bjørvika sitt komposteringsanlegg etter konferansen.

4. Gjenbruk og “no giveaways policy”
Som arrangør kan du lage gode avtaler med eventbyråer, leverandører og partnere om gjenbruk av materialer de har liggende fra andre arrangementer eller fra eget lager.

På Zerokonferansen 2019 har vi eksempelvis med oss møbelleverandøren FLOKK som tar med seg møblene sine og lager lounger og arbeidsplasser i konferanselokalene. Møblene fraktes med utslippsfrie biler til konferansen.

I stedet for å dele ut giveaways under konferansen, stiller vår partner Møller med “giveaways” til utlån. Trenger du å lade mobilen kan du låne en oppladbar batteripakke og levere den tilbake. Tanken er at våre gjester på konferansen mest sannsynlig ikke trenger nok én nødlader i sin samling, men kan ha god nytte av å få gratis strøm til å lade mobilen.

5. Tidløst dekor
I stedet for å produsere stand-dekor og brandingmaterialer med tidsbestemt budskap (eksempelvis dato, årstall, og navn på arrangementet), har vår partner Skift valgt å kjøpe inn tidløst dekor og materialer til konferansen. På denne måten kan stand-elementer materialgjenvinnes på andre arrangementer året rundt. Slik unngår vi bruk og kast av promomateriell.

6. Elektrisk avfallshåndtering
Zerokonferansen jobber for å redusere mengden avfall som produseres på arrangementet. Avfallet som faktisk produseres skal enten kunne materialgjenvinnes eller energigjenvinnes.

Under konferansen vil derfor gjenvinningsselskapet Ragn-Sells (som er med i prosjektet Elskede by) frakte alt av avfall og materiell med elsykler og elbiler til sine sorteringsstasjoner. 

7. Utslippsfri levering av varer og utstyr
Vi ønsker at all transport av varer og utstyr i forbindelse med Zerokonferansen skal foregå utslippsfritt. Selv om konferansen i år ikke oppnår dette målet, har vi gått i dialog og etterspurt dette fra alle våre leverandører for konferansen. Disse har igjen utfordret sine underleverandører på å velge utslippsfri transport for sine leveranser.

Vår oppfordring til andre arrangører er å stille leverandørene tydelige krav og etterspørre utslippsfri varelevering. Er vi flere som stiller krav, blir bransjen nødt til å endre seg.

8. Til konferansen på sykkel
Zerokonferansen er bevisst lagt til en sentral lokasjon i Oslo som er enkelt å komme seg til med offentlig transport, eltaxi eller sykkel. Alle deltakere får låne Oslo Bysykler gratis via samarbeidet med OBOS og Oslo Bysykkel, som et transportalternativ for å komme seg til og fra kontoret på, eller rundt i byen.

Ikke alle foredragsholdere bor eller jobber i Oslo. I forbindelse med eventuelle flyreiser har vi derfor kjøpt bærekraftig biodrivstoff til tanken, som ikke er basert på palmeolje eller biprodukter fra palmeoljeproduksjon. Der dette ikke er mulig har vi etterspurt dette fra flyselskapet. Med etterspørsel  synliggjør vi behovet, og på den måten kan vi påvirke selskapene til å tilby det til reisende. 

Ta gjerne kontakt med oss for flere eksempler og tips til et mer klimavennlig arrangement på zerokonferansen@zero.no

Kontakt oss på zerokonferansen@zero.no

#zerokonferansen